Fungerar CQ på min mobil?
- Nu finns CQ för iPhone, Android, Windows Phone (ver. 8 eller senare) och Java-mobiler - dvs den stora majoriteten av mobiler som används idag. Andra plattformar är under utveckling.
Mobilen måste ha inställningar för att kunna "surfa på Internet". Om du har en Java-mobil (ej smartphone) så måste den stödja JAVA (MIDP2.0). De flesta Java-mobiler som är yngre än fem-sex år och som har färgskärm gör det. Läs mer på Komma igång med CQ.
Hur surfar/"wappar"jag (använder Internet) på min mobiltelefon?
- Fråga din mobiloperatör (t ex Telia eller Telenor) eller affären där du köpte mobilen om hur man "surfar" på just din mobilmodell. Läs även på din mobiltillverkares webbplats. Generellt för att kunna använda Internet i din mobil behöver du följande:
- Ett mobilabonnemang eller kontantkort som tillåter dataöverföring/datatrafik (vilket i stort sett alla abonnemang/kontantkort gör). Ibland behöver man aktivera detta hos sin mobiloperatör. Kontakta din mobiloperatör om du är osäker på om ditt abonnemang/kontantkort stödjer datatrafik.
- Särskilda inställningar i mobilen, sk operatörsinställningar. Kontakta din mobiloperatör om du är osäker på om du har dessa.
Hur installerar eller använder jag CQ. Hur får jag hjälp?
- Förhoppningsvis finner du hjälp här. Kontrollera först hos din mobiloperatör
(t ex Telia eller Telenor) om du har rätt inställningar för att kunna "surfa på Internet". Kontakta annars CQ-Support på telefon eller cqsupport@esante.se.
Hur startar jag CQ?
- CQ kan, beroende på mobilmodell, ligga på olika ställen, men ligger oftast under någon av menyerna Program, Spel, Underhållning eller Applikationer. Du startar CQ på samma sätt som du startar övriga program i din mobil, vanligtvis genom att markera programmet (CQ-symbolen) och välja Öppna eller Starta. På iPhone, Android eller Windows Phone (ver. 8 eller senare) startar du CQ från hemskärmen.
Typexempel på hur det kan se ut:
- SonyEricsson: Meny » Hjälpredor » Program » CQ » Starta
- Nokia: Meny » Program » CQ » Öppna
- Samsung: Meny » Applikationer » JAVA » CQ » Öppna
- iPhone, Android eller Windows Phone (ver. 8 eller senare):
Hemskärmen » Klicka på
CQ-symbolen
Om jag är utomlands?
- CQ-systemet fungerar i de flesta fall, men kostnaden att skicka svaren kan vara högre utanför EU. Kontrollera med din mobiloperatör (t ex Telia eller Telenor) vad datatrafik i utlandet kostar. Du kan välja att låta bli att starta CQ och svara på frågor när du är utomlands.
Vad kostar CQ mig?
- Beroende på mobiloperatör och abonnemang/kontantkort kostar en svarsomgång några öre. Om du har ett fastprisabonnemang för datatrafik och SMS kostar inte CQ dig något extra.
Om jag har tappat min mobil, köpt en ny mobil eller bytt mobilnummer?
- Du kontaktar CQ-Support så hjälper vi dig. Ditt nya mobilnummer måste registreras i CQ-systemet och om du har en ny mobil måste kontaktpunkten för CQ installeras i den för att du ska kunna svara på frågorna.
Är det säkert att använda CQ?
- Ja. Informationen som skickas mellan din mobil och CQ-systemet går via datatrafik och är avidentifierad. Den kan inte kopplas till dig som person.
Jag har glömt bort mitt lösenord. Hur får jag ett nytt?
- Gå till Login, skriv in ditt användarnamn och välj
Beställ nytt lösenord. Skriv in ditt
användarnamn, så skickas ett tillfälligt lösenord till din mobil. Detta byter du direkt när du loggat in till ett lösenord som du lätt kommer ihåg.
« Tillbaka